Flevolands Symfonie Orkest
  • Home
  • Nieuws
  • Orkest
    • ANBI
    • Donaties
    • Speel mee
  • Concerten
    • Solisten
    • Toelichtingen
  • Repertoire
  • Foto's
  • Advertenties

Choral VariƩ Op.55 - Vincent d'Indy

Choral Varié Op.55                        Vincent d'Indy (1851-1931)


Choral Varié is geschreven in 1904 door de Franse componist Vincent d'Indy en is een van de mooiste werken geschreven voor saxofoon in de 20e eeuw. Het stuk is in opdracht geschreven door, en opgedragen aan de Amerikaanse saxofoniste Elise Boyer Hall (1851-1924). Hall was een pionier in het promoten van de saxofoon. De saxofoon was in die tijd nog geen alledaags instrument en er bestond nauwelijks repertoire voor de saxofoon. Choral Varié ging in première op 5 januari 1904 in Boston en werd later op 5 mei uitgevoerd in Parijs tijdens een concert van de Société Nationale. Choral Varié heeft er toe bijgedragen dat componisten zich bewust werden van de fraaie klankkleur en expressiviteit van de saxofoon.

 

VincentDIndyEliseBoyerHall

Danse des Esclaves - Hector Berlioz

Danse des Esclaves                                                              Hector Berlioz (1803-1869)

Berlioz beschouwde zichzelf als een uitmuntend componist die alleen zijn meerdere kon erkennen in Beethoven, waar hij grote bewondering voor had. Berlioz componeerde van 1856 tot 1858 aan de opera "Les Troyens", een opera in 5 akten die handelt over de inname van Troje door de Grieken (middels het beroemde paard van Troje). Hij vond dit werk (een 6 uur! durende opera) zeer geslaagd. Les Troyens bleek echter niet uitvoerbaar in de operahuizen van Parijs, en Berlioz besloot de opera in tweeën te knippen. Het eerste deel heeft hij gehoord, het tweede deel werd tijdens zijn leven nooit opgevoerd. Danse des Esclaves is een balletdans uit de vierde akte van de opera. Berlioz wordt gezien als de belangrijkste componist in de ontwikkeling van de klankkleur en instrumentatie van het hedendaagse symfonie orkest.

 

 

HectorBerlioz

Symfonie 1 in D gr - Charles Gounod

Symfonie 1 in D gr                        Charles Gounod (1818-1893)


Gounod dankt zijn huidige roem aan de opera Faust en aan het overbekend Ave Maria. Hij liet echter veel meer na. Fanny Mendelssohn (die Gounod kort in Rome ontmoette) beschreef Gounod als een figuur met heftige stemmingswisselingen, variërend van prikkelbaar, uitbundig en charmant tot beschouwend, afstandelijk en spiritueel. In Leipzig ontmoette hij Felix Mendelssohn (Fanny’s broer), die een compositie van Bach voor hem speelde op het orgel van de Thomaskerk. Mendelssohn adviseerde Gounod om zich aan een symfonie te wijden. Volgens Mendelssohn kon Gounod dat beter doen dan zijn tijd te verspillen aan het verhaal van Faust. Gelukkig voor de muziekgeschiedenis volgde Gounod het eerste advies op en negeerde hij het tweede. Het is niet duidelijk in hoeverre Gounod toen al iets van zijn Eerste symfonie had gecomponeerd. De discussie met Mendelssohn doet vermoeden dat Gounod al iets op papier had staan. Hoe dan ook, Gounods zonnige Eerste symfonie is een mooie aanvulling op de vergelijkbare bijdragen van Mendelssohn en Schubert.

 

CharlesGounod

Op Flevo Proms gaan we een flink aantal korte werken spelen

Dan staat op de lessenaar (In willekeurige volgorde):

Hongaarse Dans No. 5

Johannes Brahms (1833-1897)

arr. William Ryden

Pomp and Circumstance

Edward Elgar (1857-1934)

arr. William Ryden

Can you feel the love tonight

Elton John

arr. Ilia Belianko

Amazing Grace

J.Newton

arr. I. Belianko

Galop

Jacques Offenbach (1819-1880)

arr. Clark McAlister

Music

John Miles

arr. Derek Bradbent

The greate gate of Kiev Mussorgsky
Suite from The Lord of the Rings

Howard Shore

arr. John Whitney

We are the champions

Freddy Mercury

arr. David Good

Chicago

John Kander

arr. Ted Ricketts

Highlights from Harry Potter

John Williams

arr. Michael Story

Theme from 007

John Barry

arr. Calvin Custer

An der schönen blauen Donau

Johann Strauss

 

 

Op de lessenaar

Diitersdorf

Carl Ditters von Dittersdorf (2 november 1739 – 24 oktober 1799), is geboren in Wenen, Oostenrijk, (geboortenaam: August Carl Ditters). Hij was componist, violist en sylvoloog (boom- en bosdeskundige). Zijn vader maakte uniformen voor het Oostenrijkse leger en had zijn zoon, dankzij zijn comfortabele financiële positie, degelijke en veelzijdige opleiding kunnen geven.
Von Dittersdorf begon zijn viool lessen toen hij 6 jaar oud was. Toen hij 11 was, werd zijn talent opgemerkt door Prins Josef van Saxe-Hildburghausen, en jonge Carl werd gevraagd om viool te spelen in het hoforkest van Prins Josef.
Hij begon ook vrij vroeg te leren muziek componeren.
Op latere leeftijd werkte hij tevens als violist en dirigent in het Koninklijk Theaterorkest van Oosternrijk. Hij was bevriend met beroemde componisten C.W. Gluck (operacomponist) en J. Haydn.

Over een periode van twintig jaar componeerde hij talloze symfonieën, strijk kwarteten en diverse kamermuziek.

In 1773 heeft hij een adellijke titel von Dittersdorf gekregen, en zijn achternaam luide voluit Ditters von Dittersdorf, maar meestal werd hij von Dittersdorf genoemd.

Von Dittersdorf is in Bohemen gestorven (het westelijke deel van Tsjechië); 3 dagen voor zijn dood heeft hij zijn autobiografie afgerond.

---------

 

Max Bruch

We spelen momenteel onder anderen uit werken van Max Christian Friedrich Bruch (1838 -1920), een Duitse componist, geboren in Keulen. Hij was zeer populair in zijn tijd. Zijn stijl getuigt van onvergetelijke melodieën en traditionele compositiestructuren. Hij had brede belangstelling, voor zowel vocale als instrumentale muziek, en  had interesse in Duitse volksliederen. Zijn meest bekende werk, echter, is en blijft zijn eerste vioolconcert, Vioolconcert nr. 1 in G-klein, Op.26 (1866-67) speaker

>>>> Hier vindt u meer over Max Bruch.

 

 

 

----------

 

Asger Hamerik

Enige tijd geleden hebben we met veel plezier aan een compositie van Asger Hamerik gewerkt: Symphonie Poétique no. 1 F dur, Op 29

Op Wikipedia is de nodige informatie over Hamerik te vinden.

 

Wanneer dit werk op een concert is te beluisteren staat nog niet vast.

 

 

 

 

  

 

 

In juli 2015 speelden we op Flevo Proms:

Hongaarse Dans No. 5

Johannes Brahms (1833-1897)

arr. William Ryden

Pomp and Circumstance

Edward Elgar (1857-1934)

arr. William Ryden

Can you feel the love tonight

Elton John

arr. Ilia Belianko

Amazing Grace

J.Newton

arr. I. Belianko

Galop

Jacques Offenbach (1819-1880)

arr. Clark McAlister

Music

John Miles

arr. Derek Bradbent

The greate gate of Kiev Mussorgsky
Suite from The Lord of the Rings

Howard Shore

arr. John Whitney

We are the champions

Freddy Mercury

arr. David Good

Chicago

John Kander

arr. Ted Ricketts

Highlights from Harry Potter

John Williams

arr. Michael Story

Theme from 007

John Barry

arr. Calvin Custer

An der schönen blauen Donau

Johann Strauss

http://www.flevoproms.nl/Deelnemers

 

Pagina 2 van 2

  • 1
  • 2

Voor leden

  • Wachtwoord vergeten?
  • Gebruikersnaam vergeten?

Statistiek

  • Gebruikers 57
  • Artikelen 89
  • Hits op artikelen 167933

FSO op Facebook

Druk op de button.

Bekijk de pagina en like ons.

facebook icon

Orkestchef: Marsel Warmels - orkestchef@flevolandssymfonieorkest.nl

Secretaris: Julia Zijlstra - secretaris@flevolandssymfonieorkest.nl

Webmasters: webmaster@flevolandssymfonieorkest.nl