Brazileira                        Darius Milhaud (1892-1974)

Brazileira (mouvement de Samba) is het laatste deel uit het driedelige werk Scaramouche dat Milhaud componeerde in 1937 in opdracht van de pianiste Marguerite Long. De première van deze compositie voor twee piano's vond plaats op 1 juli 1937. In 1939, minder dan twee jaar later, maakte Milhaud een bewerking voor altsaxofoon en symfonieorkest, die in première ging in juni 1940 met Marcel Mule als solist.

 

DariusMilhaud

Suite des Danses                        Benjamin Godard (1849-1895)

Benjamin Godard , afkomstig uit een bemiddelde familie, studeerde al vrij jong harmonieleer aan het Conservatorium van Parijs en viool bij de beroemde virtuoos op de viool Henry Vieuxtemps. Hij begeleidde Vieuxtemps enkele keren op zijn tournee door Duitsland, en wijdde zich verder aan het componeren van kamermuziek. Hij dong twee keer mee naar de prestigieuze Prix de Rome. Godard verdiende de kost als violist totdat eind jaren ’60 zijn muziek de aandacht begon te trekken van muziekuitgevers. Zijn reputatie als een bekwaam en productief componist groeide gestaag, en toen in 1878 zijn symfonie voor koor en orkest Tasso werd bekroond met de Prix de Ville de Paris, werd hij nog bekender. Vanaf dat moment werd hij ook tot de vooraanstaande Parijse musici gerekend. Suite de Danses bestaat uit de delen: Menuet, Rigodon en Gigue. Het werk is gebaseerd op een aantal oude dansen uit de barok, maar zoals de ondertitel van het werk al zegt: danses anciennes et modernes, geeft Godard een hele eigen "moderne" invulling aan deze oude dansen.

 

BenjaminGodard

Danse des Esclaves                                                              Hector Berlioz (1803-1869)

Berlioz beschouwde zichzelf als een uitmuntend componist die alleen zijn meerdere kon erkennen in Beethoven, waar hij grote bewondering voor had. Berlioz componeerde van 1856 tot 1858 aan de opera "Les Troyens", een opera in 5 akten die handelt over de inname van Troje door de Grieken (middels het beroemde paard van Troje). Hij vond dit werk (een 6 uur! durende opera) zeer geslaagd. Les Troyens bleek echter niet uitvoerbaar in de operahuizen van Parijs, en Berlioz besloot de opera in tweeën te knippen. Het eerste deel heeft hij gehoord, het tweede deel werd tijdens zijn leven nooit opgevoerd. Danse des Esclaves is een balletdans uit de vierde akte van de opera. Berlioz wordt gezien als de belangrijkste componist in de ontwikkeling van de klankkleur en instrumentatie van het hedendaagse symfonie orkest.

 

 

HectorBerlioz

Choral Varié Op.55                        Vincent d'Indy (1851-1931)


Choral Varié is geschreven in 1904 door de Franse componist Vincent d'Indy en is een van de mooiste werken geschreven voor saxofoon in de 20e eeuw. Het stuk is in opdracht geschreven door, en opgedragen aan de Amerikaanse saxofoniste Elise Boyer Hall (1851-1924). Hall was een pionier in het promoten van de saxofoon. De saxofoon was in die tijd nog geen alledaags instrument en er bestond nauwelijks repertoire voor de saxofoon. Choral Varié ging in première op 5 januari 1904 in Boston en werd later op 5 mei uitgevoerd in Parijs tijdens een concert van de Société Nationale. Choral Varié heeft er toe bijgedragen dat componisten zich bewust werden van de fraaie klankkleur en expressiviteit van de saxofoon.

 

VincentDIndyEliseBoyerHall

Symfonie 1 in D gr                        Charles Gounod (1818-1893)


Gounod dankt zijn huidige roem aan de opera Faust en aan het overbekend Ave Maria. Hij liet echter veel meer na. Fanny Mendelssohn (die Gounod kort in Rome ontmoette) beschreef Gounod als een figuur met heftige stemmingswisselingen, variërend van prikkelbaar, uitbundig en charmant tot beschouwend, afstandelijk en spiritueel. In Leipzig ontmoette hij Felix Mendelssohn (Fanny’s broer), die een compositie van Bach voor hem speelde op het orgel van de Thomaskerk. Mendelssohn adviseerde Gounod om zich aan een symfonie te wijden. Volgens Mendelssohn kon Gounod dat beter doen dan zijn tijd te verspillen aan het verhaal van Faust. Gelukkig voor de muziekgeschiedenis volgde Gounod het eerste advies op en negeerde hij het tweede. Het is niet duidelijk in hoeverre Gounod toen al iets van zijn Eerste symfonie had gecomponeerd. De discussie met Mendelssohn doet vermoeden dat Gounod al iets op papier had staan. Hoe dan ook, Gounods zonnige Eerste symfonie is een mooie aanvulling op de vergelijkbare bijdragen van Mendelssohn en Schubert.

 

CharlesGounod

Wij worden gesponsord door:

ManueleTherapieVanLaarES Logo

Privacystatement